Kanta-palvelu yhtenäistää potilastieto­järjestelmät

Kanta tuo kaiken potilasta koskevan tiedon palveluntarjoajan nähtäväksi. Uudella hoitopaikalla on käsitys potilaan aiemmista tutkimuksista ja lääkityksistä jo ennen ensimmäistä käyntiä, jos tämä on sallinut tietojensa jakamisen. Palvelun turvallisuus lisääntyy, ja samalla paperityö kevenee.

– Kanta-arkisto on saanut sähköisen arkistoinnin hyväksynnän. Jos potilastietoja ei arkistoitaisi sähköisesti, se pitäisi tehdä vanhanaikaisesti paperilla, Vitecin tuotekehitysasiantuntija Anita van Gils havainnollistaa.

hitaasti mutta varmasti eteenpäin

Palvelutuottajilla on edelleen paljon puutteita Kannan käytössä. Sähköinen resepti alkaa olla arkea kaikkialla, mutta sähköisen arkiston käyttöön on siirrytty hitaammin. Van Gils muistuttaakin, ettei Kanta-järjestelmä ole valmis vielä moneen vuoteen. Sitä kehitetään rakenteisemmaksi, ja uusia ominaisuuksia tulee jatkuvasti käyttöön.

– Tällä hetkellä kehitetään todistusten arkistointia ja ostopalveluvaltuutusta. Prosessit ovat pitkiä, eikä mitään voi tehdä omin päin. Kaikkia toimintoja testataan Kanta-palveluita vasten, ja niiden siirtäminen tuotantoon edellyttää aina Kelan hyväksynnän.

Toimintojen siirtäminen käytäntöön edellyttää aina Kelan hyväksynnän.

kansalliset vaatimukset kaikessa mukana

Kanta-palveluihin liittyy paljon kansallisia määrittelyitä, jotka asettavat vaatimuksia potilastietojärjestelmien sisällölle. Tavoitteena on yhtenäistää eri järjestelmien tietosisältöä, ei itse potilastietojärjestelmiä. Kun kaikissa järjestelmissä on samat tiedot, haasteena on tehdä asiat paremmin kuin kilpailijat tekevät.

– Acuten etuna on asioiden kirjaaminen rakenteisesti yhdellä kertaa, mutta rakenteisuudesta ei ole hyötyä, jos järjestelmää ei ole helppo käyttää, van Gils tiivistää.

Vitecillä seurataankin tarkasti, mitä valtakunnallisessa määrittelyssä on lähivuosina tulossa. Tavoite on olla koko ajan askel edellä muita.