Kommunikaatio­palvelu terveydenhuoltoon

Olemme tottuneet käyttämään pikaviestisovelluksia niin vapaa-ajalla kuin työelämässä. Sovellusten kautta kulkevat viestit ystäville tai ryhmille – kuvat, videoklipit ja kuvankaappaukset, reaaliajassa kaikille tärkeille henkilöille. Eikö olisi kätevää, jos terveyteen liittyvistä asioista voisi viestiä samankaltaisessa sovelluksessa turvallisesti ja nopeasti?

Carecode on pilvipohjainen kommunikaatiopalvelu sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Sen käyttäjiä ovat hoito- ja hoiva-alan ammattilaiset sekä hoidettavat potilaat. Palvelua käytetään selaimella, eli se toimii aina ja kaikkialla, jokaisella laitteella, kunhan saatavilla on internetyhteys. Pilvipalvelua kehitetään jatkuvasti yhteistyössä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

selkeään tarpeeseen

Carecode sai alkunsa vuonna 2013, kun joukko lääketieteen opiskelijoita huomasi tiedonkulun jääneen sairaalamaailmassa ajastaan jälkeen. Esimerkiksi röntgenkuvia lähetettiin postissa ja faksia käytettiin edelleen säännöllisesti.

– Totesimme, että terveydenhuolto kaipaa helppokäyttöistä, monipuolista ja modernia kommunikaatiokanavaa. Tuolloin ryhdyimme kehittämään järjestelmää, kertoo yksi Carecoden perustajista, teknologiajohtaja Paul Tötterman.

Ensimmäiset käyttöönotot tehtiin 2015, ja tällä hetkellä järjestelmän piirissä on satoja terveydenhuollon ammattilaisia ja tuhansia potilaita.

– Palvelun käyttöliittymä suunniteltiin ja toteutettiin siten, että se olisi ihmisille tutun oloinen ja luonteva käyttää. Se muistuttaa yleisesti käytössä olevia viestisovelluksia, kuten sähköpostia ja pikaviestimiä. Kun käyttölogiikka on jo ennestään tuttu, palvelun käyttöön pääsee nopeasti kiinni, kertoo Tötterman.

tehoa työhön, sujuvuutta hoitopolkuihin

Carecoden palvelu on omiaan poistamaan päällekkäistä työtä ja tarpeettomia vastaanottokäyntejä.

– Esimerkiksi työterveyshuollon asiakas voi lähettää Carecoden kautta viestin omalle työterveysasemalleen ja liittää tarvittaessa mukaan kuvan. Sähköisesti tehtävän palvelutarpeen arvioinnin avulla asiakas pääsee suoraan viestittelemään esimerkiksi lääkärin kanssa. Lääkäri arvioi, vaatiiko asia vastaanottoajan, tai vaikka fysioterapeutin tai erikoislääkärin konsultaatiota. Palvelutarpeen arviointi tapahtuu Carecoden avulla nopeasti ja täsmällisesti, eikä potilaan välttämättä tarvitse tehdä sen aikana mitään.

Palvelua käyttävät lääkärit ovat kertoneet, että palvelu tehostaa työajan käyttöä jopa kolminkertaisesti. Tämä kuulostaa erinomaiselta terveyspalveluiden kasvavan resurssitarpeen huomioiden. Aikaa jää enemmän ihmisten hoitoon, kun tiedonsiirrosta tulee sujuvampaa.

Carecode on käytössä myös hoivakodeissa, joissa hoitava henkilökunta käyttää palvelua keskinäiseen kommunikointiin ja konsultaatioihin.

– Palvelu sopii erinomaisesti myös sosiaalipuolelle, missä asiakkaita hoitavat useiden eri organisaatioiden edustajista muodostuvat moniammatilliset tiimit. Carecode helpottaa heidän työtään, kun asiakkaan hoidosta voi keskustella kollegoiden kanssa yhdessä paikassa, sanoo Tötterman.

Carecodea käytetään lisäksi perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon väliseen reaaliaikaiseen kommunikaatioon.

– Usein kuulee sanottavan, että jopa puolet lähetteistä saattaa olla turhia. Tätä pystytään Carecoden avulla ennaltaehkäisemään, mikä lisää kustannussäästöjä.

vaivaton ja turvallinen

Pilvipohjaisen palvelun käyttö on helppoa, kun käyttäjän ei tarvitse asentaa työasemalleen mitään. Palvelussa on joustava kuukausimaksu, ja käyttäjiä on mahdollista lisätä tarpeen mukaan.

– Palveluun kirjaudutaan omilla käyttäjätunnuksilla. Potilaille ja ammattilaisille palvelun näkymä on erilainen, Tötterman kertoo.

Palvelun tietoturvasta ja tietosuojasta huolehditaan asianmukaisesti. Tietosuojaa auditoi kolmas osapuoli, mikä takaa sen, että ihmisten tiedot ovat aina täysin turvassa. Palveluun ei myöskään tallenneta tietoja loputtomiin. Terveydenhuollon ammattilaiset tekevät potilastiedoista merkinnät Kantaan hoitotapahtuman päätyttyä.

Duodecimin päätöksentuki Acutessa

Muistinvaraisia asioita automatisoimalla työn tekeminen nopeutuu ja sekä hoidon taso että potilasturvallisuus paranevat.

Duodecimin kliininen päätöksentukijärjestelmä EBMeDS tuottaa muun muassa potilaskohtaisia varoituksia ja suosituksia. Se helpottaa myös potilaan lääkityksen tarkastelua ja erilaisten laskureiden ja apuohjelmien käyttöä poimimalla tiedot kertomusjärjestelmästä. Duodecimin päätöksentukea hyödyntävät jo yli puolet maamme terveydenhuollon ammattilaisista, ja ohjelma on nyt integroitu myös Acute-järjestelmään.