Tulevaisuuden lääkäri auttaa etänä

Terveyspalveluiden parempi saatavuus oli tavoitteena, kun Visiba Care alkoi kehittää digitaalista etävastaanottoa vuonna 2014. Yritys on koko ajan tähdännyt toimivaan kokonaisratkaisuun hoivapalveluiden mahdollistamisessa.

Etävastaanoton jälkeen Visiba Caren palveluvalikoima on lisääntynyt ajanvaraustoiminnoilla, chat-palvelulla ja taustatiedon keräämiseen tarkoitetuilla älykkäillä lomakkeilla. Alustaan on integroitu myös erilaisia maksuratkaisuja ja turvallinen TUPAS-kirjautuminen.

Visiba Caren ratkaisut mahdollistavat hoivapalveluiden tarjoajille tehokkaamman työnteon. Etävastaanotolla potilas ja lääkäri keskustelevat videoyhteydellä ja voivat jakaa tiedostoja reaaliaikaisesti. Virtuaalisen odotushuoneen videojonosta potilaita voi ottaa vastaan se lääkäri, jolla on aikaa.

Visiba Caren ratkaisut mahdollistavat lääkäreille tehokkaamman työnteon.

räätälöityjä ratkaisuja digitaaliseen hoivaan

– Visiba Care -alusta räätälöidään aina erikseen asiakkaan toiveita vastaavaksi kokonaisuudeksi. Palvelu mukautuu täydellisesti eri laitteisiin, käyttöjärjestelmiin ja internetselaimiin, Visiba Caren teknologiajohtaja Samuel Sporrenstrand kertoo.

White Label -ominaisuutensa vuoksi alusta mukautuu myös asiakkaan designiin.

Digitaalinen vastaanotto voidaan avata sekä suurille että pienille toimijoille käyttäjäystävällisesti ja nopeasti. Terveydenhuollon megatrendi, jossa hoiva muuttuu massoille suunnatusta yksilölliseksi, näkyy kaikessa Visiba Caren toiminnassa. Järjestelmän avoin rajapinta mahdollistaa sen integroimisen erilaisten järjestelmien kylkeen.

– Alussa lähdimme helpottamaan lapsiperheen arkea kehittämällä etähoivaan kokonaisratkaisun, jonka peruslähtökohtia ovat nopeus, helppous, tavoitettavuus ja luotettavuus – yksilölähtöisesti tietenkin, Sporrenstrand kertoo.

– Tänä päivänä ratkaisuissamme näkyy vahvasti tekoälyn tuottama lisäarvo arjen yksilöllisempään hoivaan, ennakointiin ja lisäpalveluihin.

palvelua kaikilla sektoreilla

Visiba Carella on asiakkainaan yli puolet Ruotsin julkista terveydenhuoltoa tarjoavista maakunnista. Merkittävimmät suomalaisasiakkaat ovat yksityisiä terveyspalveluntuottajia. Lempi Terveyspalvelut on hyvä esimerkki erikoistuneesta hoiva-ammattilaisesta, jolla on merkittävä rooli diabetespotilaiden kokonaisvaltaisen hoivapalvelun tuottajana.

– Tavoitteenamme on olla markkinajohtaja digitaalisen hoivan tuotannossa myös Suomessa. Näillä näkymin Helsingin toimistomme aukeaa syyskuussa, Visiba Caren toimitusjohtaja Johan Gustafsson kertoo. Sote-uudistus ja lisääntyvä kiinnostus digitaaliseen hoivaan tarjoaakin Visiballe uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia.

– Meidän näkökulmastamme julkisen ja yksityisen sektorin toimintaperusteet ja palveluratkaisut ovat samankaltaisia ja menevät lomittain, tiivistää Sporrenstrand.

Yhteinen käytäntö ohjaa oikealle polulle

Saman tyyppisten potilaiden hoitopolut muistuttavat usein toisiaan, joten niiden mallintamisesta saadaan lisätehoa hoitoon. Acute-järjestelmässä hoitopolku perustuu asiakasorganisaation luomiin hoitopolkumalleihin.

– Ensimmäisillä käynneillä tunnistetaan, mihin polkuun asiakas sopii. Jatkohoito toteutetaan organisaation määrittelemän polun mukaan. Järjestelmä mahdollistaa myös asiakaskohtaisen räätälöinnin, kertoo Vitecin tuotepäällikkö Hannu Tervonen. Hoitopolkuominaisuus kuuluu vakiosisältönä Acuten fysioterapiakäyttäjille. Muille se on erikseen käyttöön otettava lisäosa, joka helpottaa monin tavoin toimintaa.

Hoitopolkujen avulla voidaan varmistaa yhtenäinen toiminta- ja kirjaustapa. Tarvittaessa hoitopolkuun voidaan kytkeä lähete tai maksusitoumus.

– Hoidon suunnittelu ja tuotteistaminen helpottuvat. Hoitopolun voi myös ajatella hinnoiteltavana tuotteena, joka mahdollistaa kustannusten ohjauksen ja seurannan hoitopolkukohtaisesti, Tervonen toteaa.